Niet zo feestelijk begin van de feestdagen 2024: Stikstofcrisis 2.0  in Nederland 

Op 18 december 2024 liet de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State de Nederlandse stikstofwetgeving op haar grondvesten schudden. Uitspraak werd gedaan over de natuurvergunning voor het bedrijf Rendac Son B.V. en over de Amercentrale van RWE. Weliswaar twee Brabantse projecten, maar heel Nederland gaat deze effecten voelen.

Op 18 december 2024 liet de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State de Nederlandse stikstofwetgeving op haar grondvesten schudden. Uitspraak werd gedaan over de natuurvergunning voor het bedrijf Rendac Son B.V. en over de Amercentrale van RWE. Weliswaar twee Brabantse projecten, maar heel Nederland gaat deze effecten voelen.

Mijn beeld als praktiserend proceduremanager? De impact van deze uitspraak is nét zo groot, zo niet groter, dan het vernietigen van de programmatische aanpak stikstof (PAS)  in 2019  

Volgens de huidige natuurbeschermingswetgeving onder de Omgevingswet moet bij elke uitbreiding of wijziging van een bedrijf eerst onderzocht worden of er significante gevolgen zijn voor beschermde natuurgebieden. Dit proces wordt de voortoets genoemd. Als blijkt dat er mogelijk significante gevolgen zijn, is een natuurvergunning nodig en moet een passende beoordeling worden uitgevoerd. In deze beoordeling wordt onderzocht of het bedrijf negatieve effecten heeft op de beschermde natuur.

Tot nu toe konden de vergunde stikstofgevolgen van het oude project worden weggestreept tegen die van het nieuwe project, een methode die bekend staat als intern salderen en waarvoor géén vergunningprocedure nodig was. Echter, deze aanpak verandert. Voortaan mag in de voortoets uitsluitend gekeken worden naar de gevolgen van het project zélf, vergund en feitelijk aanwezig, niet meer met onbenutte wél vergunde ruimte in de oude situatie.

Tot zover is dit een beleidslijn die niet als donderslag bij heldere hemel binnenkomt. Balen, meer regels, minder ruimte, omslachtiger maar soit, zo gaat het al vijf jaar…

Maar dan:  

De uitspraak heeft ook gevolgen voor bedrijven die tussen 1 januari 2020 en 1 januari 2025 intern hebben gesaldeerd en geen natuurvergunning nodig hadden volgens het oude beoordelingskader. Onder het nieuwe beoordelingskader kunnen deze activiteiten nu mogelijk wel vergunningplichtig zijn. En dat moet worden aangetoond aan het bevoegd gezag! Om rechtszekerheid te waarborgen, is besloten om een overgangsperiode te hanteren voor activiteiten die tussen 1 januari 2020 en 1 januari 2025 fysiek zijn gestart. Tot 1 januari 2030 kunnen provincies niet handhaven tegen het voortzetten van deze activiteiten zonder natuurvergunning.

Gedurende deze vijf jaar hebben bedrijven de tijd om te bepalen of ze een natuurvergunning nodig hebben voor hun activiteiten of om hun activiteiten aan te passen.  Voor zéker 80% van alle projecten waar ik de laatste 5 jaar vergunningen voor heb mogen organiseren speelt dit. Mocht je willen weten wat dit voor uw project betekent? (project vanaf 2020, heden én toekomst), Bel ons, we maken graag een risicoanalyse om te beoordelen of we kunnen helpen!

Op zoek naar ondersteuning?

Hulp nodig bij het aanvragen van vergunning voor jouw project? Wij kennen alle procedures en zorgen voor de juiste aanpak!